Sidor

måndag 18 oktober 2010

Aspbergers syndrom

När jag hade varit sjukskriven i 4½ år fick jag byta läkare för den förra slutade. Han tyckte att jag skulle göra några tester eftersom jag varit sjukskriven så länge. Att depressionen inte ville ge med sig helt och hållet kan bero på nåt annat. Jag hade hela tiden svackor och bakslag. Efter vi träffats några gånger så misstänkte han aspbergers syndrom, detta är ingen sjukdom som många tror utan ett handikapp fick jag lära mig. Precis som att ha glasögon är också det ett handikapp, man är absolut inte sämre förälder för det. Många tror också att om man har aspbergers så kan man inte ta vara på sig själv utan måste bo på ett gruppboende, stämmer inte heller.

Har man fobier och tvångstankar är det skönt att få bekräftat vad det beror på, även för mina kommunikationsproblem som jag jobbar otroligt mycket med. Förstår inte alltid när någon skämtar utan hugger på alla cylindrar och tar det som personangrepp men ändå tycker jag om den jargongen. Jag kan ibland vara väldigt klumpig och uttrycka mig så folk blir sårade. Kan vara ett skämt från min sida som kan bli så fel eller om jag vill någon väl också verkar det precis tvärt om. Jättejobbigt och inte särskilt lätt för folk att veta om dem inte vet om mina problem. Jag är ljudkänslig och blir lätt orolig i vissa sammanhang.

Många som har aspbergers har tydligen också depression latent i kroppen vilket förklara en hel del för mig. Har varit värsta berg och dalbanan under i princip hela mitt liv. När jag blev gravid med nr.2 då nr.1 var 6 mån blev det helt enkelt mer än vad jag klarade av. Jag var inställd på att bara ha henne i 3-4 år innan ett syskon också blev det inte så, typiskt aspberger. Fick skuldkänslor att hon skulle bli storasyster vid 15 mån och abort ville jag inte heller. Oroade mig för detta under hela graviditeten och tvingade mig tänka positivt men det gick inte, jag sa ett och hjärnan sa ett annat.

Aspergers syndrom - Wikipedia

Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk diagnos inom autismspektrum. Inom diagnossystemet DSM IV krävs i sammanfattning att personen har normal eller hög ...
sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom - Cachad - Liknande
 

Inga kommentarer: